حقیقت فجر؛ ایستادگی شهاب حسینی در برابر تحریمکنندگان جشنواره فیلم فجر
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۴۶۴۸۰
شهاب حسینی برخلاف بسیاری از همقطارانش به گروه یا دسته خاصی وابسته نیست. او سینما را میشناسد، کشورش را دوست دارد حتی اگر تمام سال را در ایران زندگی نکند.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، به این صحبتها با دقت نگاه کنید: «ایمان با مذهب فرق میکند ایمان منش و مذهب روش است. در جشنواره کن نمیشود درباره امام زمان(عج) صحبت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این جملات بخشهایی از حرفهای شهاب حسینی در نشست خبری روز شنبه فیلم «شین» است. موضعگیریهای متعددی و گاه متناقضی مقابل حرفهای حسینی مطرح شد، اما هیچکس از حرفهای او متعجب نشد. سابقه شهاب حسینی نشان میداد که او همانقدر که کوچهپسکوچههای اعتقاداتش را دقیق میشناسد، به همان اندازه میداند که از زندگی چه میخواهد و مهمتر از آن چه چیزهایی را نمیخواهد. شهاب حسینی برخلاف برخی همکارانش شخصیتهای متفاوتی از خود نشان نمیدهد. با همان اعتقادی که برای برگشتن بهروز وثوقی به رئیسجمهور نامه میزند روبهروی تحریمکنندگان جشنواره فیلم فجر میایستد. آنهایی که ماههای اخیر اعتقادات حسینی را با ناسزا و تهمت پاسخ دادهاند او را متهم به چندرویی و ریا میکنند. اما اگر منصفانه به کارنامه حرفهای و زندگی کاریاش نگاه کنیم بهوضوح میبینیم که شهاب حسینی پشت تمام تصمیماتش ایستاده است.
شهاب حسینی که در سال 89 در جمع هنرمندان به دیدار رهبری رفت و با ایشان اینچنین صحبت کرد: «شاید بهتر باشد ما در این مقطع خودمان را سربازان عرصه فرهنگ بدانیم. همانگونه که نسل گذشته در جبهههای دفاع مقدس تمام توانشان را گذاشتند برای اینکه از کیان این مملکت دفاع کنند و البته امکانات محدود و خلاقیت و شعور بود که این هشتسال دفاع را توانست برای ما رقم بزند. امروز ما امکانات بیشتری را در اختیار داریم ولی شاید مقدار آن عرق و برنامههای بلندمدت و نگاههای به افق دوردست دچار تغییر و تحولاتی شده که متاسفانه آنطور که باید از حرکتهایمان نتیجه نمیگیرم.» در نامه دوم دیماه سالجاریاش این حرفها را میزند: «... منتقد بسیاری از موارد و مسائلی هستم که بر سر جامعهام آمده. منتقد عدم وجود صبوری لازم برای شنیدن اعتراضات بحق مردم هستم. خود نیز جزئی از همین مردمم. منتقد نوع رویارویارویی با مردم پرسشگر در سال ۸۸ هستم. منتقد اتفاقات تلخ و نوع مواجهه با آن هستم. منتقد کشته شدن هموطنانم در آبانماه هستم. منتقد آن دستپاچگی و عجله هستم که منجر به فاجعه سقوط هواپیمای مسافری شد و داغ عزیزانمان را بر دلهامان نهاد. منتقد اتفاقات بدی هستم که برای فرهنگمان افتاده. در عین حال، حال عمومی را درک میکنم، چون خود یکی از عوامل هستم. معتقدم که الان وقت کنار کشیدن نیست.» شاید یکی از مهمترین دلایلی که علیه شهاب حسینی فضاسازیهای شدید و همهجانبه شکل گرفت همراهی نکردنش با بخشی از بدنه جوان سینمای ایران بود؛ بخشی که نشان داده در بزنگاهها بلد است چگونه برای سفرهاش نان جفتوجور کند و در مصیبتها هم نهایتا یک پست اینستاگرامی را به وطن و مردمش هدیه میدهد! شهاب حسینی فارغ از اینکه بعدها چه بگوید و چه کند نشان داده که اهل این ادابازیها نیست.
کاربلد و محبوب
کدام جایزه مهم را سراغ دارید که شهاب حسینی نگرفته باشد؟ کسی هست که درباره تواناییهای بازیگری حسینی تردید کند؟ شهاب حسینی را در کنار پیمان معادی میتوان بازیگران مرد بینالمللی سینمای ایران دانست. پس مخالفان او نمیتوانند از نظر فنی به او نقدهایی وارد کنند. تنوع و گستردگی نقشهای او هم آنقدر زیاد بوده که برچسب نقشهای خاص یا حکومتی به او نخورد. جالب است وقتی شهاب حسینی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ با ایفای نقش اول در فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، توانست جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره را به خود اختصاص دهد، همین جماعت منتقد فعلی، او را خداوندگار بازیگری و ستاره بیبدیل سینمای ایران معرفی میکردند، اما حضورش در نقشهای مذهبی یا آیینی یا حمایت آشکار از اعتقاداتش را برنمیتابند و تحمل نمیکنند.
شهاب جایزه خرس نقرهای بهترین بازیگر مرد جشنواره بینالمللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را همراه گروه بازیگران فیلم «جدایی نادر از سیمین» کسب کرده است و با همه این افتخارات بینالمللی، به گفته دوستانش و اهالی سینما تغییری در رفتار و گفتارش شکل نگرفته است. شهاب حسینی اولین جایزهاش را در سال ۱۳۸۷ و برای بازی در فیلم «سوپراستار» تهمینه میلانی کسب کرد. تصاحب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر در 35سالگی و کاندیداشدنهای متعدد و برنده شدن در جشنوارههای مختلف داخلی برای کمتر بازیگر مرد دیگری رخ داده است. اگر کسی ایران را دوست داشته باشد و سینما را، نمیتواند شهاب حسینی را دوست نداشته باشد. نمیتواند دربارهاش آنگونه سخن بگوید که مثلا درباره فلان مسئول دولتی یا فروشنده سوپری محل حرف میزند.
شهاب حسینی از خود مردم است. او سال 88 آشکارا از میرحسین موسوی حمایت کرد و پس از آن هم بهعنوان یک منتقد منصف در داخل نظام فعالیت کرده است. حضورش در کشورهای دیگر و گسترش مرزهای فعالیتش خارج از ایران همانقدر افتخارآفرین و لذتبخش است که گلزنی علیرضا جهانبخش به چلسی و گلزنی علی دایی به میلان. اینها نخبههای فرهنگی کشور هستند و البته مایه افتخار یک ملت. به شهاب حسینی به همان دلیل باید احترام گذاشت که به سعید معروف در والیبال، برادران عالمیان در تنیس روی میز و حسن یزدانی در کشتی احترام میگذاریم. جماعتی که شعار آزادیبیان میدهند حتی اظهارنظر ساده از امثال شهاب حسینی را هم تحمل نمیکنند؟ وای اگر از پس امروز بود فردایی.
مشکل شهاب یا مشکل با شهاب
شهاب حسینی در دهه پنجم عمرش به پختگی و تکامل در گفتار و رفتار رسیده است. انتخابهایش در سینما و تئاتر و حمایتهایش از کارگردانهای جوان و بدون پشتوانه و صرف درآمدهایش از سینما برای سینما ثابت میکند که او در عمل هم دغدغه ایران و آینده ایران را دارد. فراموش نکنیم که شهاب حسینی هم انسان است. حتما اشتباهاتی داشته و احتمالا در آینده مثل همه انسانها ممکن است دچار خطاهایی شود اما مساله اصلی اینجاست که هر نخبهای را در هر زمینهای با چوب خاص خودش میزنیم. منافع ملی را در کامنت گذاشتنها و پست گذاشتنها فراموش میکنیم و هرچه خشم و کینه از دیگران داریم بر سر شهاب حسینی و شهاب حسینیها خالی میکنیم.
شهاب حسینی مشکلات مردم را نمیشنود، بلکه درک میکند و برای حسن روحانی اینچنین مینویسد: «در مورد عملکرد دولت شما در بهبود شرایط جامعه و مردم، قضاوت کلی را برعهده خود مردم میگذارم. اما بهعنوان یک شهروند و یک حق رای که داشتم، بهبودی در شرایط مردم ندیدم. بهخصوص از نظر معیشتی و رفاه که در سایه امنیت آن بتوانند تعاملی مهربانانهتر با یکدیگر داشته باشند.» قرار نیست حسینی یک مبارز یا سردار جنگی باشد که وظیفه هنرمند آشکار است و ثابت شده. او میداند که برای ماندگاری باید با ماندگار اصلی عهد بست نه حاکمان و مردمان. البته نباید از یاد ببریم که واکنشها به حرفهای شهاب حسینی، واکنش او در جشنواره فیلم فجر و مجموع این اتفاقات آینه تمامنما از جامعه خشمگین ماست. این خشم در جامعه وجود دارد و نظرات دیگران را اگر باب میلمان نباشد یا با تیر تهمت نشانه میگیریم یا اساسا منکرش میشویم. حسینی برخلاف بسیاری از همقطارانش با رانت و نام پدر و کمک همسایهها فیلم نساخت.
حسینی برخلاف بسیاری از همقطارانش اهل مطالعه و تحلیل است و گرفتار فضای هیجانی مجازی نمیشود. حسینی برخلاف بسیاری از همقطارانش به گروه یا دسته خاصی وابسته نیست. او سینما را میشناسد، کشورش را دوست دارد حتی اگر تمام سال را در ایران زندگی نکند. نکته جالب اینجاست که ممکن است در آیندهای نه چندن دور منتقدان امروز شهاب حسینی به دلیل یک اظهارنظر احتمالی دیگر او طرفدارش شوند و همین دور تسلسل ادامه پیدا کند، اما حسینی راه خودش را میرود. او ساکن یک طبقه اصیل است.
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/
منبع: آنا
کلیدواژه: جشنواره کن جشنواره فیلم فجر شهاب حسینی جشنواره فیلم فجر بهترین بازیگر شهاب حسینی شهاب حسینی شهاب حسینی سینمای ایران بین المللی بازیگر مرد حرف ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۶۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمریکا بزرگترین طاغوت جهان است
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حجتالاسلام حسنزاده در خطبههای نمازجمعه این هفته میاندوآب با اشاره به جنایات استکبار جهانی، اظهار کرد: انسانیت و اخلاق گمشده قرن اخیر بوده و شاهد بدترین جنایتها علیه مردم مظلوم فلسطین و غزه هستیم.
امامجمعه میاندوآب به تأکید بر ایستادگی و مقابله با طاغوت، افزود: طاغوت اعظم در دنیا، آمریکای جنایتکار است که باید در مقابلش ایستادگی کرد.
وی گفت: در دنیا دو مکتب ولایت و مکتب طاغوت وجود دارد که در مقابل هم قرار دارند و انسان باید مشخص کرد که در زیر سلطه ولایت یعنی حق یا زیر سلطه طاغوت و باطل قرار دارد.
حسنزاده با اشاره به اینکه طاغوت با تمام قدرت به میدان آمده و در مقابل مکتب ولایت صفآرایی کرده است، تصریح کرد: اگر از ولایت جدا شوی؛ ناخودآگاه در زیر سلطه شیطان و طاغوت قرار میگیری.
امامجمعه میاندوآب با بیان اینکه قرآن کریم ویژگیهای طاغوت را بیان کرده است، اظهار کرد: هر قدرتی که منشأ آن غیر الهی باشد؛ طاغوت بوده و هر قدرتی که ریشه و منشأ الهی داشته باشد؛ آن ولایت خدا است.
وی با اشاره به ایام شهادت امام صادق (ع) و با بیان اینکه برخی میگویند امام صادق (ع) سیاسی نبود، افزود: مرزبندی با طاغوت یک اصل اساسی در سیره سیاسی امام صادق (ع) بود.
امامجمعه میاندوآب اظهار کرد: قرآن کریم؛ رسالت تمام انبیای الهی را بندگی خدا، دورکردن مردم از طاغوت و ایستادگی در برابر طاغوت عنوان کرده است.
حسنزاده با بیان اینکه اهمیت نهضت امام صادق (ع) کمتر از نهضت اباعبدالله الحسین (ع) نبود، تصریح کرد: امام حسین (ع) با شمشیر در مقابل طاغوت ایستاد و امام صادق (ع) نیز باقدرت کلام، سخن و بیان در مقابل طاغوت ایستاد و راه و مسیر را روشن کرد.
امامجمعه میاندوآب اظهار کرد: مکتب امام صادق (ع) یعنی اینکه در مقابل طاغوت بایستی و راه و مسیر خود را مشخص کنی.
وی با بیان اینکه منافقین، طاغوت و شیاطین همه در یک صف در مقابل صف الهی، انبیا قرار دارند، افزود: باید صف خود را از آنها جدا کرده و باقدرت در صف ولایت ایستاد.
حسنزاده با اشاره به اینکه دشمن در نیت باطل، اراده و دستیابی به هدف خود جدی است، گفت: ما نیز نباید در راه حق و درست به خود تردید راه داده و باید با اتحاد، همدلی و حمایت از جبهه حق بهپیش رفته و در دفاع از جبهه حق و ولایت و ایستادگی در مقابل طاغوت استوار باشیم.